Tento týždeň prebieha Svetový týždeň sebariadeného vzdelávania. Jeho hlavným cieľom je poukázať a podporiť sebariadené vzdelávanie vo svete. Školy sa snažia rôznymi aktivitami zvýšiť povedomie o dôležitosti sebariadeného vzdelávania a jeho prínosoch pre jednotlivcov aj spoločnosť.
Sebariadené vzdelávanie, alebo samoriadené učenie, je vzdelávací prístup, pri ktorom jednotlivci preberajú kontrolu nad svojím vzdelávacím procesom. To znamená, že si sami určujú, čo, ako, kedy a kde sa budú učiť. Žiakom umožňuje takýto typ výučby vzdelávať sa na základe svojich vlastných záujmov a potrieb.
Hlavné výhody sebariadeného vzdelávania
Zachovanie vnútornej motivácie – keďže žiak sám rozhoduje o tom, čo ho zaujíma, jeho vnútorná motivácia ostáva zachovaná – aj dospievajúci či dospelý zostáva podobne zvedavým ako trojročné dieťa kladúce otázku „Prečo?“. Vnútorná motivácia je kľúčová pre dlhodobé úspechy a životnú spokojnosť.
Flexibilita – učenie sa môže prispôsobiť individuálnym potrebám a biorytmu každého žiaka, každej rodiny.
Zodpovednosť – žiaci sa učia byť zodpovední za svoj vlastný rozvoj a vzdelávanie.
Individuálny prístup – vzdelávanie je šité na mieru, berúc do úvahy vzdelávací kontext a tiež silné a slabé stránky jednotlivca.
Rozvoj záujmov – žiaci majú priestor na rozvíjanie svojich záujmov a talentov vedúcu k budúcej špecializácii a voľbe povolania.
Na Slovensku poskytuje možnosť výučby sebariadeným vzdelávaním Slobodná demokratická škola v Košiciach.
“Bez neustáleho riadenia a prísunu podnetov poskytujeme priestor pre osvedčený model slobodného vzdelávania a voľnej hry potvrdený aj najnovšími poznatkami z pedagogiky, psychológie a neurológie. Formálne sme bežná základná škola a preto päť dní v týždni náš kvalifikovaný personál sprevádza deti svetom v slobode, inklúzii, pri zachovaní vnútornej motivácie a hojnom pobyte vonku. Deti majú umožnené učiť sa ponúkaný alebo samostatne zvolený obsah spôsobom a tempom sebe vlastným,” spresňuje fungovanie školy jej riaditeľ Juraj Mazák.
Slobodná demokratická škola v Košiciach funguje podľa zahraničného konceptu Summerhill, ktorý je upravený na naše legislatívne podmienky. “Hoci prvý Summerhill v Anglicku vznikol už pred vyše 100 rokmi, u nás je tento koncept stále prelomový. V spolupráci s ministerstvom školstva a Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre sme do roku 2030 v experimentálnom overovaní. Našou hypotézou je, že takto vzdelávané deti získajú poznatky porovnateľné s bežnou populáciou a zvládnu bez problémov fungovať v každodennom živote. Dokazujú to aj výsledky slobodných škôl zo zahraničia,” dodáva Mazák.
Viac informácií o sebariadenom vzdelávaní nájdete aj tu:
www.slobodnaskola.sk , https://www.svobodauceni.cz/
Kontaktná osoba: Ing. Juraj Mazák, Ing. Paed. IGIP, info@slobodnaskola.sk, +421 948 223 247