Časté otázky
- Musíme to celé čítať?
- Kto vlastne ste?
- Pre aké deti je Slobodná škola vhodná?
- Načo sú informácie o špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrebách a iných špecifikách dieťaťa Vám ako škole?
- Moje dieťa má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Ako mu viete vyjsť v ústrety?
- V Košiciach sú aj ďalšie súkromné školy, v čom sa Slobodná škola odlišuje?
- Tvrdíte, že budete veľa času tráviť vonku – prečo?
- Ako sa k vám prihlásiť?
- Je možné ku vám zapísať dieťa aj na povinné predprimárne vzdelávanie?
- Vzdelávam dieťa doma. Môžete byť moja kmeňová škola? Aké bude preskúšavanie?
- Sme zo západneho Slovenska, museli by sme cestovať na preskúšanie na východ?
- Akú podporu poskytuje vaša škola doma vzdelávajúcim rodinám?
- Som členom a / alebo vedúcim vzdelávacej skupiny. Viete nám nejako pomôcť aj nad rámec ústretového preskúšania?
- Ako bude prebiehať spolupráca na domácom vzdelávaní detí?
- Poskytuje Slobodná škola garanta? Aké poplatky a podmienky sú s tým spojené?
- Aké sú poplatky a školné pre domáce vzdelávanie alebo vzdelávacie skupiny?
- Máte ešte voľné miesto pre domškolákov?
- Máte voľné miesto na denné štúdium?
- Ako vyzerá proces prijímania žiaka na denné štúdium?
- Čo mám poznať ako rodič, ktorý má záujem zveriť vašej škole dieťa na bežné denné vzdelávanie?
- Stávajú sa u vás úrazy častejšie ako v bežných školách?
- Aké sú poplatky a školné pre denné štúdium?
- Ako ste prišli k tejto výške školného?
- Aké predmety budú zahrnuté a aké metódy vzdelávania použijete?
- Čo bude obsahom vzdelávania?
- Aký máte vzťah k iným alternatívnym formám vzdelávania alebo filozofií, napr. Waldorf alebo Montessori?
- Budete mať rozvrh hodín?
- Ako sú deti hodnotené a ako bude vyzerať polročný výpis hodnotenia, resp. koncoročné vysvedčenie?
- Je možné, aby bolo moje dieťa riadne klasifikované (hodnotené známkami)?
- Bude slovné hodnotenie na druhom stupni môjmu dieťaťu komplikovať prijatie na vybranú strednú školu?
- Ako riešite konflikty vo vašej škole?
- Aký máte postoj k vulgarizmom a fekálnym témam?
- Aké negatívne dôsledky má neštruktúrovaná voľná hra?
- Kto sú a aké vzdelanie majú vaši zakladatelia / sprievodcovia / učitelia?
- Aká je rola sprievodcu?
- Akým spôsobom pracujete na „soft skills“ vašich sprievodcov (učiteľov)?
- Aké je Vaše náboženské / spirituálne / ideologické pozadie?
- Čo Vás vedie k založeniu tohto typu školy? Kde vo svete niečo také funguje?
- Ako funguje samosprávne riadenie? Naozaj budú deti tvoriť školský poriadok a pravidlá?
- Prečo preferujete vekovo zmiešanú skupinu detí?
- Čo ak budem chcieť dieťa vrátiť späť do inej základnej školy, na osemročné gymnázium apod.?
- Prijímate aj zahraničných študentov?
- Ako je to so stravovaním detí?
- Moje dieťa má špeciálnu diétu. Je možné sa u vás stravovať bezlepkovo/bezlaktózovo/vegánsky/kóšer/inak?
- Čo ak moje dieťa nekomunikuje obvyklými spôsobmi?
- Moje dieťa má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, jazykové alebo iné špecifiká. Akú nám viete poskytnúť podporu?
- What if my child does not speak Slovak?
- Akou formou bude prebiehať prípadné dištančné vzdelávanie počas pandemických obmedzení?
- Kde nájdem vedecké, pedagogické a psychologické štúdie, odborné podklady alebo ďalšie informácie podporujúce argumentmi vzdelávací model Slobodnej školy?
- Čo znamená, že Vaša škola má schválené experimentálne overovanie slobodného vzdelávania?
- Presvedčili ste ma a chcem vám zveriť svoje dieťa. Aký je ďalší krok?
- Presvedčili ste ma, ale druhý rodič veľmi váha, aký argument mu pomôže?
- Chceme ísť na dlhšiu dovolenku počas školského roka, ako máme postupovať?
- Môže moje dieťa písať iba veľkým tlačeným písmom?
- Páči sa mi Vaša myšlienka. Ako vám môžem pomôcť?
- Dosiahnutie plného potenciálu žiaka. Video – Skúsenosti absolventov českej demokratickej školy Donum Felix
Musíme to celé čítať?
Áno, očakávame, že záujem rodiča či zákonného zástupcu o vzdelávanie a výchovu dieťaťa vás motivuje prečítať si pár strán, ktoré možno rozhodnú o budúcnosti vášho dieťaťa. Navyše, natrápili sme sa s tým naozaj dosť práve preto, aby sme predišli budúcim nedorozumeniam. A možno prídete na to, že slobodné vzdelávanie nie je pre vás (myslíme hlavne dospelých, nie deti).
Kto vlastne ste?
Pre aké deti je Slobodná škola vhodná?
Načo sú informácie o špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrebách a iných špecifikách dieťaťa Vám ako škole?
Moje dieťa má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Ako mu viete vyjsť v ústrety?
Zaväzujeme sa, že sa budeme snažiť o inklúziu podľa nášho najlepšieho vedomia i svedomia. V ďalších otázkach sa dozviete o tíme našich odborníkov, sprievodcov, ich vzdelaní, praxi a ďalšom vzdelávaní. Rozumieme špeciálnym výchovno-vzdelávacím potrebám aj legislatíve v tejto oblasti a vieme, že kľúčové pre zákonného zástupcu je dostať kvalifikované odpovede na svoje otázky, preto na základe individuálnej dohody poskytneme konzultácie podľa potreby dieťaťa a záujmu zákonného zástupcu.
V Košiciach sú aj ďalšie súkromné školy, v čom sa Slobodná škola odlišuje?
V prvom rade by sme radi uviedli, že si veľmi vážime prácu zriaďovateľov škôl, ktorí sa dali na túto neľahkú cestu. Máme medzi nimi našich priateľov a známych, s niektorými spolupracujeme alebo ich aj priamo bezodplatne podporujeme (tak súkromné základné školy i komunitné vzdelávacie skupiny). Myšlienka praktického a slobodnejšieho vzdelávania je spoločná, no všetci ju realizujeme trochu inak. Pri zaradení základnej školy do siete škôl SR jej z toho vyplývajú mnohé výhody, nevýhody i vlastnosti ako také. Bežné neformalizované komunitné vzdelávacie skupiny nie sú školské zariadenia, deti sú teda zvyčajne na domácom vzdelávaní – to znamená napríklad viac slobody, ale menej peňazí (nie je možné získať zo štátneho rozpočtu žiadne príspevky na činnosť). Naša škola je zaradená do siete škôl od 1.9.2021 a v snahe maximalizácie zachovania slobody sme ministerstvo v spolupráci s Univerzitou Konštantína Filozofa v Nitre požiadali o experimentálne overovanie sebariadeného vzdelávania. Detaily o ňom nájdete v samostatnej otázke nižšie.
Ďalšími z rozdielov je u nás oproti bežnej škole snaha o samosprávne riadenie školy za účasti detí, samoriadené vzdelávanie, voľná hra a pobyt vonku, ktorý u nás bude kľúčový. Deti sa budú učiť predovšetkým prakticky a v prírode viac dní v týždni, môžu si samozrejme podľa vlastného uváženia zvoliť aj výuku za stolom a v interiéri.
Tvrdíte, že budete veľa času tráviť vonku – prečo?
- Natural Resources Institute, Finland: A forest-based yard improved the immune system of daycare children in only a month
- M. Roslund et. Al: Biodiversity intervention enhances immune regulation among daycare children
- Exposure to greenery improves children’s immune systems
- P. Daniš: Děti venku v přírodě: ohrožený druh?
Ako sa k vám prihlásiť?
Je možné ku vám zapísať dieťa aj na povinné predprimárne vzdelávanie?
Nie, nie je to možné. My sme základná škola a povinné predprimárne vzdelávanie sa dá realizovať iba v materských školách alebo v nesieťových zariadeniach predprimárneho vzdelávania registrovaných ministerstvom školstva (komunitné škôlky, detské kluby a pod.).
Vzdelávam dieťa doma. Môžete byť moja kmeňová škola? Aké bude preskúšavanie?
Zákon predpisuje pre doma vzdelávané deti povinné preskúšavanie aspoň dva razy ročne na bežnej základnej škole (tzv. Kmeňovej škole). Radi budeme pre vás touto školou. Odporúčame si pozrieť aj otázku o experimentálnom overovaní, kde popisujeme na Slovensku unikátny režim, ako umožníme deťom rozhodovať o tom, čo sa kedy naučia: bez stresu z preskúšania či porovnávania. Samozrejmosťou je slovné hodnotenie v každom ročníku celej základnej školy a ďalšia podpora, ktorú môžeme prejednať individuálne na mieru daného dieťaťa.
Keďže k našim hlavným prioritám patrí slobodné učenie a voľná hra, našou snahou aj úmyslom je pripraviť dieťa na preskúšanie len do tej miery, aby preskúšanie zvládlo na takú úroveň, akú si samo stanoví – nebudeme ho nijako manipulovať, uplácať, strašiť ani pred ním tajiť legislatívny fakt, že nedostatočné vedomosti môžu znamenať zrušenie domáceho vzdelávania.
Ak ale zákonný zástupca z nejakého dôvodu chce pre dieťa „samé jednotky“, tak je v jeho záujme tomu venovať čas a priestor. Pre nás sú prvoradé požiadavky, potreby a záujmy dieťaťa. Preto nie je pre nás podstatné, čo má dieťa vyplnené v zošite, ale to, čo má v hlave a ako vie použiť dané učivo v praxi. Rodičom a zákonným zástupcom ponúkneme jasné informácie o očakávaniach, materiály a konzultačnú pomoc tak, aby dieťa zvládlo preskúšanie bez zbytočného stresu.
Sme zo západneho Slovenska, museli by sme cestovať na preskúšanie na východ?
Nie, naša škola zamestnáva kolegyne v Nitre a Bratislave práve za účelom osobného kontaktu, preskúšania, podpory apod. Dohodou môžeme zrealizovať preskúšanie aj vo vašej blízkosti, napríklad sa dohodne niekoľko rodín z okolia a prídeme za vami. Taktiež školský zákon umožňuje dištančné preskúšanie, teda sa vieme spojiť online cez internet.
Akú podporu poskytuje vaša škola doma vzdelávajúcim rodinám?
Škola poskytuje učebnice, ak ste si ich včas objednali (do konca júna), resp. podľa našich skladových možností; povinnú dokumentáciu žiaka (vytvoríme pre Vás Žiadosť o individuálne vzdelávanie vrátane jej príloh – IVP a pod., katalógový list žiaka, na polročnej báze protokol o komisionálnych skúškach), portfóliové preskúšanie na polročnej báze a ako jedna z mála škôl automaticky v sume školného ponúkame aj garanta IV pre oba stupne vzdelávania. Počas roka ponúkame aj možnosť individuálnych konzultácií a pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami vysoko individualizovaný prístup vrátane psychologického a špeciálnopedagogického poradenstva. Počas tohto školského roka sme rozbehli aj pravidelné online podporné skupiny pre rodičov s našimi psychologičkami.
Som členom a / alebo vedúcim vzdelávacej skupiny. Viete nám nejako pomôcť aj nad rámec ústretového preskúšania?
Ako bude prebiehať spolupráca na domácom vzdelávaní detí?
Rodičia na domácom vzdelávaní dostanú od nás formu rodičovskej správy o výchovno-vzdelávacom postupe žiaka (cca 1x A4, stručná, štrukturovaná, vyplniteľná do 20 minút), ktorú nám podľa dohody a potreby niekoľkokrát ročne zašlú elektronicky. Od nás taktiež dostanú štruktúrovanú množinu informácii o tom, čo má dieťa ovládať na konci daného stupňa (teda na konci konci 4. a 9. ročníka) s odporúčaniami, ktoré časti pokladáme za nakoľko dôležité a tipy, ako je možné nájsť a precvičovať tieto vedomosti v praktickom svete bez sedenia nad učebnicami. Zo strany školy dostanú rodičia taktiež zabezpečenie celej potrebnej byrokracie ohľadom individuálnych vzdelávacích programov a plánov, žiadostí, ich príloh a tiež tzv. Garanta atď. Tak, aby neboli nijako zaťažovaní administratívou alebo študovaním meniacej sa legislatívy. Na začiatku roka, v polovici roka, na konci roka a podľa dohody a potreby absolvuje žiak, rodič a škola poradenský, plánovací, hodnotiaci a / alebo aktualizačný rozhovor. Žiaci ho môžu využiť aj na odbornú konzultáciu v určitom predmete alebo téme (napr. Kapitoly z fyziky, ktorým neporozumeli). Dohodou je možné dojednať aj iné formy vzdialenej či osobnej spolupráce, napríklad účasť na exkurziách, výletoch, alebo iných aktivitách organizovaných školou vrátane možnosti účasti rodiča, pokiaľ je to v záujme dieťaťa (napr. Socializácia detí s narušenou komunikačnou schopnosťou).
Poskytuje Slobodná škola garanta? Aké poplatky a podmienky sú s tým spojené?
Aké sú poplatky a školné pre domáce vzdelávanie alebo vzdelávacie skupiny?
Máte ešte voľné miesto pre domškolákov?
Máte voľné miesto na denné štúdium?
Aktuálne máme voľné miesta pre prijatie žiakov najmä do 1. až 3. ročníka ZŠ. Sme otvorení aj prijatiu dieťaťa so špecifickými potrebami (znevýhodnenia, nadania, rodinná situácia apod.). Každé prijatie denného študenta podlieha osobnému pohovoru s našou psychologičkou, detaily si môžete dohodnúť emailom na info@slobodnaskola.sk.
Ako vyzerá proces prijímania žiaka na denné štúdium?
Čo mám poznať ako rodič, ktorý má záujem zveriť vašej škole dieťa na bežné denné vzdelávanie?
- 15 rozhovorov s rodinami, ktoré sa rozhodli ísť cestou slobodnejšieho vzdelávania (od domáceho, cez komunitné až po slobodné), odporúčam k téme slobodného vzdelávania a rodičovstva najmä #5, #10, #11, #41.
- webinár o voľnej hre s manželmi Danišovcami
- často kladené otázky SDŠ
- Slobodné školy – 12 minút
- o sebariadenom vzdelávaní s rodičmi a deťmi
- o rešpekte k deťom a sebariadenom vzdelávaní so psychologičkou Janou Nováčkovou
Stávajú sa u vás úrazy častejšie ako v bežných školách?
Určite sú deti v našej škole priamo vystavované väčším rizikám a častejšie sa ocitajú v nebezpečných situáciách ako deti v bežných školách. Nesedíme v laviciach v interiéri, modriny a škrabance sú bežné. Zároveň je faktom, že naše deti sú v teréne často obratnejšie a pri používaní nástrojov zručnejšie a skúsenejšie a stále sa zdokonaľujú. Vyhľadávajú postupne stále väčšie výzvy a tým aj nebezpečnejšie situácie, zároveň sú však schopné do veľkej miery triezvo vyhodnocovať svoje schopnosti – napríklad mladší si zväčša sami regulujú, o čo sa nejdú pokúšať, aj keď sú priamo so staršími, ktorí to robia; a zasa starší radi pomôžu mladším, aby to spoločne zvládli. To všetko platí o deťoch, ktoré sú s nami dlhšie, resp. majú rovnaké výchovné pôsobenie aj v domácom prostredí. Aby sme predišli vážnym úrazom u nových detí, venujeme im zvýšenú pozornosť, kým približne spoznáme ich schopnosti a zručnosti. Dozor pri potenciálne nebezpečných situáciách je u nás samozrejmosťou, zároveň platí, že uplatňujeme k deťom diferencovaný prístup podľa ich individuálnych schopností a zručností a máme posilnený počet zodpovedných dospelých pri deťoch, nakoľko si uvedomujeme zvýšené riziko úrazov. Hrubé čísla: na 5 detí pripadá jeden „dozor konajúci dospelý“, v prvom roku fungovania sme boli na pohotovosti zatiaľ raz (nedovolený beh po chodbe, zárubňa neuhla, pár stehov na hlave).
Aké sú poplatky a školné pre denné štúdium?
Školné pre prvé dieťa z rodiny je stanovené vo výške 340 eur mesačne bez stravy, platí sa 12 mesiacov v roku. Pre druhé dieťa z rodiny je znížené o 20 %, pre tretie a každé ďalšie dieťa o 30 %. Jednorazové zápisné pre denné štúdium bude vo výške 340 eur. Ďalšie poplatky ako školský klub detí, ZRPŠ, rodičovský či triedny fond, náklady za učebnice, vstupné do kultúrnych ustanovizní atď. sa už neplatia. V prípade školy úplne zatvorenej z dôvodov hygienických opatrení štátnych orgánov sa platí udržiavací poplatok vo výške 50 %. Pokiaľ by financie mali byť jedinou prekážkou v štúdiu, je možné požiadať o štipendium až do výšky 100 %. Žiadosti so zdôvodnením sú posudzované individuálne, stačí nám zaslať email na info@slobodnaskola.sk s niekoľkými vetami opisu situácie / zdôvodnenia.
Školné zahŕňa: celodennú starostlivosť sprievodcov (vrátane školského klubu detí), všetky učebnice a pracovné zošity, učebné pomôcky, spotrebný materiál pre aktivity, prepravu a aktivity v okolí mesta, vstupné rozličných kultúrnych inštitúcií, konzultácie s psychológom či špeciálnym pedagógom. Nezahŕňa aktivity spojené s ubytovaním (škola v prírode, lyžiarsky kurz apod.) ani stravovanie (desiatu, obed, olovrant). Výber dodávateľa stravy zohľadní individuálne obmedzenia a preferencie, budeme sa vyhýbať rafinovaným cukrom a budeme vyhľadávať zdravé potraviny lokálneho pôvodu.
Ako ste prišli k tejto výške školného?
V bežnej škole je pomer dospelých (nielen učiteľov) a detí približne 1 : 10, škola neplatí za budovu obci žiaden nájom, nemá žiadne náklady s pedagogickým výskumom či experimentálnym overovaním a jej personálne náklady tvoria okolo 80 % vynaložených prostriedkov. Štát na vzdelávanie žiaka v základnej škole prispieva sumou približne 130 eur na mesiac. V slobodných školách je plateného dospelého personálu viac, pomer je približne 1 : 5, čo znamená dvojnásobné náklady na mzdy. Je to pre poskytnutie primeraného dohľadu na bezpečnosť detí pri aktivitách ako práca s nástrojmi či ohňom, voľná hra v exteriéri, práca v menších skupinkách apod. Naša škola si taktiež platí ďalšie špecifické vzdelávanie sprievodcov a služby supervízorov, ktorí dohliadajú na to, aby sme sa držali stanoveného smerovania a mali naše otázky zodpovedané skúsenými profesionálmi, často za zahraničné sadzby.
Aké predmety budú zahrnuté a aké metódy vzdelávania použijete?
Veríme, že metódy vzdelávania sú obzvlášť na prvom stupni dôležité pre lepšie uchopenie obsahu predmetu a zdieľanie vedomostí medzi žiakmi navzájom. Z tohto dôvodu ponúkneme odborne zdatný personál s pedagogickým vzdelaním a doplnkovými kurzmi pre jednotlivé metodiky. Matematiku plánujeme učiť Hejného metódou, Informatiku skúsime s Emilom, v slovenčine deťom ponúkneme splývavé čítanie Sfumato a nespojité písmo Comenia Script. Určite budeme využívať prvky montessori, waldorfskej, lesnej a intuitívnej pedagogiky, ponecháme aj priestor konštruktivizmu. V slobodných školách nájdete napr. Pomôcky pre montessori aktivity, ale realizujeme iný prístup k deťom, nie sme teda montessori školou. Pre vek do 10 rokov zaradíme do programu veľa voľnej hry a dramatického, hudobného a výtvarného umenia. Určite (si) budeme veľa čítať a podporovať samostatné, tvorivé a kritické myslenie detí napríklad takýmito otázkami: Čo si o tom myslíš Ty? Ako by si to ešte skúsil? Ako je to možné? Prečo je to podľa teba tak? Kde by si na to mohol nájsť odpoveď? Kto a prečo tvrdí niečo odlišné? Samozrejmosťou sú predmety ako zoológia, botanika, biológia, geografia, fyzika, chémia a anglický jazyk – ten bude prítomný v bežných konverzáciách s bilingválne vychovávanými deťmi (napr. Traja mladí Mazákovci, synovia zakladateľov školy), tiež formou konverzácií, hier či pesničiek. Ďalšie často zaradzované aktivity budú práce v dielňach, ručné práce a podľa počasia sezónne práce v záhrade. Zaradené budú aj programy zamerané na arteterapiu, relaxáciu detí, canisterapiu, terapiu hrou a individuálnu terapiu. Počas výletov plánujeme navštevovať prírodné, kultúrne a historické miesta či inštitúcie. Budeme podľa nášho najlepšieho vedomia a svedomia deťom odpovedať na všetky otázky, ktoré nám položia. Zdržíme sa odpovedí na otázky, ktoré si deti samé nekladú – sme presvedčení, že dieťa je zdrojom a určujúcim faktorom svojich záujmov (nie napr. Kurikulum ministerstva školstva).
Čo bude obsahom vzdelávania?
Aký máte vzťah k iným alternatívnym formám vzdelávania alebo filozofií, napr. Waldorf alebo Montessori?
Rešpektujeme ich, chápeme ich význam na trhu vzdelávania a inšpirujeme sa tým, čo pokladáme za užitočné alebo inak prospešné. Súhlasíme s tým, že výchova a vzdelávanie dieťaťa by mala byť v súlade s procesmi v prírode a zároveň so zrením daného dieťaťa. Súhlasíme s tým, že deti a príroda k sebe majú blízko, deti podľa nás patria do prírody a vedia sa z nej a vďaka nej mnohému učiť a upokojiť sa v nej. Súhlasíme aj s princípom multisenzorického vnímania a vidíme jeho veľký význam pre efektívne učenie sa tak detí ako i dospelých. Neprikladáme však až takú váhu poriadku, štruktúre, zámernému cieľavedomému vedeniu pri činnostiach a ich výbere a ani dospelými riadenému programu ako vyššie spomenuté smery. Sme presvedčení, že rodič má byť čo najviac stotožnený s tou formou a spôsobmi výchovy a vzdelávania, ktoré vyberie pre svoje dieťa. Nemyslíme si, že my sme „to najlepšie na trhu so vzdelávaním“ a vďaka nášmu poznaniu a skúsenostiam plne chápeme mnohých našich známych a ich deti, ktorí si vyberajú spomínané smery. My veríme práve modelu slobodného demokratického vzdelávania a snažíme sa ho realizovať v kontexte slovenského školstva a platnej školskej legislatívy aj vďaka projektu experimentálneho overovania tak, aby ho po nás mohli replikovať aj ďalšie školy. Mimochodom, ak sa dobre zamyslíte nad slobodným vzdelávaním, dokáže zahrnúť aj spomenuté smery, pretože reagujeme na dopyt a sebariadenie dieťaťa. Naši bežní denní žiaci ale viac než poriadok a dospelácke vedenie obľubujú voľnú hru, ktorá prináša aj negatívne aspekty, na ktoré narazíte aj v týchto častých otázkach.
Budete mať rozvrh hodín?
V klasickom ponímaní mať žiaci rozvrh hodín skôr nebudú. Sprievodcovia (učitelia) si samozrejme rozvrhnú na nasledujúce dni a týždne svoju ponuku vyučovania, krúžkov a nepravidelných aktivít podľa počasia, výletov apod. Dieťa bude mať možnosť aktívne sa ich zúčastňovať alebo tráviť čas v dielni či záhrade podľa svojho uváženia. Návšteva vyučovacej hodiny nie je ako taká povinná, dieťa ale musí rešpektovať ostatných a nerušiť ich pri nimi zvolenej činnosti (napríklad hlukom alebo zdržiavaním otázkami k tomu, čo bolo preberané na minulých hodinách, ak ich dobrovoľne vynechalo).
Ako sú deti hodnotené a ako bude vyzerať polročný výpis hodnotenia, resp. koncoročné vysvedčenie?
SlobodnaSkola-slovne_hodnotnie1st.pdf
SlobodnaSkola-slovne_hodnotnie2st.pdf
Slovné hodnotenie budeme používať počas celej základnej školy od prvého po deviaty ročník, na vysvedčení vystavenom našou školou v zmysle platnej legislatívy.
Je možné, aby bolo moje dieťa riadne klasifikované (hodnotené známkami)?
Nie, aktuálne to nie je možné. Ako škola sme sa v Školskom vzdelávacom programe (LINK) ako aj v projekte experimentálneho overovania zaviazali dávať žiakom spätnú väzbu, ktorá má formovať ich štúdium opisom toho, čo žiak vie, pozná, dokáže, čo ho zaujíma a podobne. Základom pre doma vzdelávaných žiakov sú štvrťročné rodičovské správy (LINK) a polročné predstavenia portfólia (v zmysle školského zákona formálne komisionálne skúšky). U žiakov dennej dochádzky je hodnotenie zostavené na základe charakteristiky dieťaťa našimi sprievodcami, učiteľmi a rodičmi. Individuálne slovné hodnotenie slúži ako popis reálnych vedomostí, zručností a záujmov, ktoré si žiak zvolil ako cestu vzdelávania a je pre nás jedným z pilierov, na ktorom stojí vzdelávanie v našej škole a malo by stáť na všetkých školách (často nazývané aj personalizované vzdelávanie). Nevidíme vôbec žiaden prínos porovnávania individuálnych (!) vzdelávacích ciest našich žiakov medzi sebou niekoľkými číslami, preto tento spôsob hodnotenia nechceme a nebudeme používať.
Bude slovné hodnotenie na druhom stupni môjmu dieťaťu komplikovať prijatie na vybranú strednú školu?
Ako riešite konflikty vo vašej škole?
V našej škole, rovnako ako v ostatných skupinkách, vzniká denne množstvo konfliktov od hádok a nadávok až po bitky (hlavne medzi chlapcami). Snažíme sa citlivo vstupovať do konfliktov a riešiť ich formou rešpektujúcej komunikácie. Spolu s deťmi na komunitnom kruhu vytvárame pravidlá, o ktorých často diskutujeme a hľadáme čo najefektívnejšiu cestu k ich uplatňovaniu a vzájomnej spokojnosti.
Aký máte postoj k vulgarizmom a fekálnym témam?
Je prirodzené, že deti počujú od dospelých či starších súrodencov aj slová, ktoré v spoločnosti nie sú veľmi žiaduce (kto z nás ich nikdy nepoužil?). Náš postoj k vulgárnym slovám u detí nie je nijak dramatický. V aktuálnych pravidlách je dovolené deťom použiť vulgarizmus pre ventiláciu negatívnej emócie, ale nie použiť ho ako nadávku voči niekomu inému. Ak sa tak stane, riešime to rozhovorom a ponúknutím iných alternatív, po ktorých môže dieťa pri konflikte s niekým siahnuť. (Dovolíme si podotknúť, že pokiaľ by celá spoločnosť tolerovala vulgarizmy podobným spôsobom, pravdepodobne by čoskoro prestali byť vulgarizmami a prirodzene by zanikli.) Čo sa týka fekálnych tém, podľa našej skúsenosti „móda“ vždy pretrváva len krátko a zvyčajne sa zopakuje s príchodom nového dieťaťa, ktoré zrazu môže celý deň rozprávať doslova o hovne.
Aké negatívne dôsledky má neštruktúrovaná voľná hra?
Predovšetkým nám deti ničia materiálne hodnoty. Deti svojím nezodpovedným prístupom zničia náradie a nástroje, s ktorými pracujú („okolo domu“), rátame to na stovky eur ročne. Vzhľadom k dlhodobým skúsenostiam (100 rokov „vzorovej“ školy Summerhill) to ale nemá žiadne dobré riešenie. Každopádne sa to snažíme preberať na komunitnom kruhu a vyvodzovať z toho prirodzené a logické dôsledky (napríklad nedávno si deti chceli spraviť rebrík a zistili, že nemajú žiadne kladivá – ďalšie sme im neposkytli a museli situáciu vyriešiť inak). Je ťažké obviniť deti z toho, že to robia zámerne. Skôr ide len o nezodpovedný a nedbalý prístup z ich strany. Nemáme zavedené žiadne sankcie ani tresty. Skôr ide o to aby pochopili, že danú vec im nedokážeme hneď nahradiť novou, pretože to stojí peniaze a tie sú obmedzeným zdrojom. Samozrejme, že neočakávame, že to deti pochopia ihneď – je to dlhodobejší proces a keďže deti postupne odrastajú, bude sa opakovať donekonečna. Ďalším negatívnym faktorom je skutočnosť, že deti v našej škole majú v porovnaní s bežnými školami určite častejšie rôzne modriny alebo škrabance, keďže sa aktívne pohybujú v exteriéri po najrôznejších povrchoch či v rôznych terénoch. Používajú bežné „dospelácke“ náradie (napr. Nože či pílky), oheň, hrajú sa s palicami, presúvajú bremená, lezú po stromoch, skáču, váľajú sa po zemi atď. So špinavými šatami, topánkami, vlasmi, škrabancami a modrinami rátame ako s bežnou súčasťou pobytu v našej škole. Chceme, aby sa vážnejšie úrazy našim deťom vyhýbali, preto s ostrým náradím či ohňom pracujú pod dozorom za jasných pravidiel bezpečnosti pri práci. Zároveň vieme, že naše deti sú v teréne často obratnejšie a pri používaní nástrojov zručnejšie a stále sa zdokonaľujú. Štatisticky sa však aj v našej škole niekedy vyskytne zlomená ruka alebo udretá hlava rovnako ako v iných školách a je to riešené ekvivalentnými postupmi, ktoré predpisuje zdravý rozum, legislatíva i láska k zraniteľnému blížnemu.
Kto sú a aké vzdelanie majú vaši zakladatelia / sprievodcovia / učitelia?
Aká je rola sprievodcu?
Sprievodcovia u nás podporujú autonómny vzdelávací proces, sú nápomocní pri každej činnosti, ktorú deti vykonávajú. Snažia sa nenásilne riešiť rôzne situácie, vytvárať pocit bezpečia, ponúkať deťom podnetný priestor, odpovedať na otázky, viesť k sebareflexii, pripravovať a ponúkať aktivity, ktoré môžu deti inšpirovať. Sú k dispozícii pre dostatočný priestor na individuálny prístup a rozhovor s každým dieťaťom, ktoré o to prejaví záujem. Vzhľadom na to, že psychologička a špeciálna pedagogička sú súčasťou nášho sprievodcovského tímu, vieme robiť aj odbornú intervenciu a poradenstvo nielen deťom, ale aj rodičom či vzdelávacím skupinám s komplikovanejšími otázkami či výzvami.
Akým spôsobom pracujete na „soft skills“ vašich sprievodcov (učiteľov)?
Do našich sprievodcov (učiteľov) investujeme veľa času i peňazí, keďže aj od nich závisí, ako sa budú naše deti vyvíjať. Vedieme spolu veľa diskusií na rôzne témy ohľadom empatie alebo nenásilnej komunikácie, aby sme vedeli správne reagovať na prípadné konflikty a rôzne situácie, ktoré sa počas dňa vyskytnú. Aspoň dve hodiny týždenne sa venujeme tréningom a diskusiám pod vedením psychológa, kde si vymieňame naše pocity a skúsenosti. Psychológ sa priamo zúčastňuje mnohých aktivít a má priamy výhľad do situácii medzi deťmi i dospelými. Niektorí z našich kolegov sa popri činnostiach v Slobodnej škole aktívne zúčastňujú výskumu v špeciálnej pedagogike alebo na platformách aktivistov snažiacich sa o zmenu vzdelávacieho systému na Slovensku, kde hľadajú riešenia v spolupráci s tými najlepšími odborníkmi v SR. Podporu získavame často od zahraničných partnerov a v rámci experimentálneho overovania sme súčasťou výskumu realizovaného nitrianskou univerzitou (UKF).
Aké je Vaše náboženské / spirituálne / ideologické pozadie?
Čo Vás vedie k založeniu tohto typu školy? Kde vo svete niečo také funguje?
Ako funguje samosprávne riadenie? Naozaj budú deti tvoriť školský poriadok a pravidlá?
Prečo preferujete vekovo zmiešanú skupinu detí?
Čo ak budem chcieť dieťa vrátiť späť do inej základnej školy, na osemročné gymnázium apod.?
Pre dieťa je kedykoľvek možné prestúpiť na akúkoľvek inú školu zaradenú do školského systému SR bez právnych problémov, napríklad nastúpiť na osemročné gymnázium alebo strednú školu podľa jeho schopností. U nás dostane dieťa riadne vysvedčenie tak ako v každej inej základnej škole.
Prijímate aj zahraničných študentov?
Radi budeme pre žiakov študujúcich v zahraničí kmeňovou školou. Z pohľadu kmeňovej školy nie je rozhodujúce, či v zahraničí chodí dieťa na denné štúdium alebo študuje dištančne; pre nás je to zahraničný študent, ktorého preskúšanie je na žiadosť rodiča a nemusí byť každý rok. Dokážeme sa prispôsobiť aj jazykovým obmedzeniam a nevidíme dôvod, prečo by napríklad dejepis nemohol byť preskúšaný v angličtine.
Ako je to so stravovaním detí?
Stravovanie zohľadní individuálne obmedzenia a preferencie; budeme sa vyhýbať rafinovaným cukrom a budeme vyhľadávať zdravé potraviny lokálneho pôvodu. Časť jedál plánujeme čiastočne riešiť svojpomocne (napríklad deti spracujú úrodu z vlastnej záhradky), čiastočne donáškou z dobrých zdrojov, nezriedka v bežnej školskej jedálni či reštauráciách tam, kde počas výletov budeme. Desiaty a olovranty budú ponúkané formou surového ovocia, zeleniny, orechov a ďalšieho zdravého pohostenia. Plánujeme spolu s deťmi pripravovať kváskový chlebík a rôzne nátierky, budeme tiež pestovať vlastnú zeleninu a bylinky. Samozrejme rešpektujeme všetky stravovacie obmedzenia, presvedčenia a zásady stanovené rodinou a platnou legislatívou. Dieťa si môže nosiť aj vlastné pohostenie, nemalo by ale ostatných pokúšať cukrárenskými a pekárenskými výrobkami s prevahou jednoduchých a rafinovaných cukrov.
Moje dieťa má špeciálnu diétu. Je možné sa u vás stravovať bezlepkovo/bezlaktózovo/vegánsky/kóšer/inak?
Zohľadňujeme individuálne obmedzenia a preferencie pri stravovaní, máme viacerých žiakov i kolegov s rozličnými zdravotnými i osobitnými obmedzeniami. Preferujeme potraviny lokálneho pôvodu, vyhýbame sa rafinovaným cukrom, palmovému oleju a konzervantom. Z logistických dôvodov sa často stravujeme v mieste pobytu / výletu (napr. miestna školská jedáleň, reštauračné zariadenie alebo jedlo zbalené so sebou na cestu).
Čo ak moje dieťa nekomunikuje obvyklými spôsobmi?
Naši sprievodcovia ovládajú základné prvky slovenského posunkového jazyka aj vďaka (a kvôli) kolegovi Ľudovi, ktorý je nepočujúci. Taktiež majú vzdelanie a skúsenosti pre prácu s deťmi s narušenou komunikačnou schopnosťou alebo napríklad poruchami autistického spektra. Keďže každé dieťa je jedinečné, ďalšie informácie by sme radi prebrali pri osobnom pohovore.
Moje dieťa má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, jazykové alebo iné špecifiká. Akú nám viete poskytnúť podporu?
What if my child does not speak Slovak?
Akou formou bude prebiehať prípadné dištančné vzdelávanie počas pandemických obmedzení?
Veríme, že dieťa sa vzdeláva v podnetnom prostredí za účasti iných detí i dospelých priamou interakciou. Sprostredkovanie a výrazné zníženie kvality vzájomného kontaktu prostredníctvom internetového prenosu nedokáže poskytnúť takmer žiadne výchovné prvky a len veľmi málo vzdelávacích, ktoré by pramenili z priamej osobnej skúsenosti s okolitým svetom. Preto budeme presadzovať malé skupinky detí vo veľkom a dobre vetranom priestore, napríklad telocvični. Primárne budeme tráviť čas vonku a budeme tieto aktivity konzultovať s Regionálnym úradom verejného zdravotníctva tak, aby sme zabezpečili ochranu zdravia aj vyučovací proces bez zbytočných rizík, pochybení a straty kvality. Pokiaľ by stretávanie nebolo možné a školy by boli uzavreté, pokladáme za vhodné, aby deti trávili čas mimo počítača – napr. Hodinu denne s nami môžu zdieľať svoje zážitky alebo na diaľku tráviť čas, pravdepodobne ale nebudeme viesť poldenné vyučovanie pred obrazovkou v bežnom slova zmysle.
Kde nájdem vedecké, pedagogické a psychologické štúdie, odborné podklady alebo ďalšie informácie podporujúce argumentmi vzdelávací model Slobodnej školy?
Čo znamená, že škola má schválené experimentálne overovanie slobodného vzdelávania?
Na základe stanoviska Štátneho pedagogického ústavu ŠPÚ-340-958-1926/2021 zo dňa 15. 06. 2021 min. školstva vydalo rozhodnutie č. 2021/12827:9-A2140 zo dňa 22.6.2021, čím schválilo našu „Žiadosť o experimentálne overovanie slobodného demokratického vzdelávania“ s účinnosťou od 01. 09. 2021. Garantom experimentálneho overovania je Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Pedagogická fakulta, Dražovská 4, Nitra, v zastúpení doc. PaedDr. Gáborom Pintesom, PhD., spolupracujeme aj s ďalšími univerzitami (Lekárska fakulta UPJŠ Košice, Fakulta humanitních studií UTB Zlín ČR). Predpokladaný termín ukončenia je 31.8.2030. Predmetom projektu experimentálneho overovania budú v zmysle §14 zák. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní: a) ciele, metódy a prostriedky vzdelávania; b) vzdelávacie programy odborov vzdelávania alebo ich častí; c) spôsob riadenia škôl a školských zariadení. Detaily projektu experimentálneho overovania sú rozsahom výrazne nad rámec príspevku pre web stránky (spolu s prílohami cca 160 strán), preto skôr uvádzame ich aplikáciu do praxe napr. vo forme týchto častých otázok.
Presvedčili ste ma a chcem vám zveriť svoje dieťa. Aký je ďalší krok?
Presvedčili ste ma, ale druhý rodič veľmi váha, aký argument mu pomôže?
Na základe schválenia zámeru experimentálneho overovania zo strany ministerstva školstva budeme do roku 2030 spolu s výskumníkmi z Pedagogickej fakulty UKF a Lekárskej fakulty UPJŠ zbierať skúsenosti, aby sme pomohli skutočne zmeniť slovenské školstvo. Naša základná škola bude v mnohom unikátna: žiaci zažijú demokratickú samosprávu školy a slobodné sebariadené vzdelávanie, budú vo vekovo zmiešaných triedach zlučujúcich ročníky v rámci prvého a druhého stupňa, budú môcť odísť z vyučovacej hodiny na inú hodinu alebo napríklad do dielne či knižnice, vďaka navýšeniu hodín telesnej výchovy budeme veľa času tráviť vonku, ich vyučovacie predmety budú integrované do celkov (napr. prírodné vedy, spoločenské vedy alebo na prvom stupni do „Svet okolo mňa“ zahŕňajúcom slovenčinu, angličtinu, matematiku, informatiku, prvouku i etiku) a všetky tieto benefity sú aplikovateľné aj na doma vzdelávaných žiakov: preskúšanie bude založené na portfóliu, sebahodnotení, skupinovej diskusii a individuálnom slovnom hodnotení.
Chceme ísť na dlhšiu dovolenku počas školského roka, ako máme postupovať?
Prosím napíšte nám, nájdeme riešenie.
Môže moje dieťa písať iba veľkým tlačeným písmom?
Ministerstvom školstva SR sú schválené 2 typy školského písma: spojité (klasické písané) a nespojité (Comenia Script). Kým je naša škola v experimentálnom overovaní (do roku 2030), žiak by si mal osvojiť jedno z týchto dvoch písem do ukončenia prvého stupňa, t. j. do konca 4. ročníka, pokiaľ nemá výnimku z poradne (CŠPP, napr. kvôli zdr. znevýhodneniu). Pokladáme preto za veľmi dôležité, aby ste už v predškolskom veku a prvom ročníku veľmi citlivo vnímali, ktoré písmo je pre Vaše dieťa vhodnejšie. Ak si vyberiete pre svoje dieťa nespojité písmo Comenia Script, Vaše dieťa môže kedykoľvek, keď prejaví záujem, prejsť na spojité písané písmo, rovnako naopak. Zvlášť u chlapcov, u detí, ktoré sa zvyknú často pýtať „Načo mi toto bude?“ a detí s oslabenou vizuomotorikou/jemnou motorikou odporúčame na začiatok písmo Comenia Script.
Páči sa mi Vaša myšlienka. Ako vám môžem pomôcť?
Časté otázky sú presunuté
Odpovede na často kladené otázky nájdete na podstrankách DENNÍ ŽIACI a DOMŠKOLÁCI