Výskum
Súkromná základná škola slobodného demokratického vzdelávania je schválená Ministerstvom školstva a pôsobí za rovnakých finančných, hygienických a organizačných podmienok ako bežná škola. Ponúkame vzdelávacie programy ISCED1 (6-11 rokov) a ISCED2 (11-15 rokov). Vydávame vysvedčenia pre všetkých žiakov, či už študujú v škole alebo na domácom vzdelávaní.
Financovanie je zabezpečené z viacerých zdrojov: zo štátneho rozpočtu (ako každá iná škola), platieb rodičov, darov, pridelených daní. Poskytujeme tiež bezbariérový priestor pre žiakov, ktorí sa „nezmestia do systému“, ktorí by mohli byť odmietnutí, stigmatizovaní alebo nepochopení. Inklúziu žiakov so špeciálnymi výchovnými potrebami považujeme za prospešnú pre obe strany. V školskom roku 2024/2025 máme 44 denných žiakov (zahrnutých do experimentálnej štúdie) a viac ako 700 žiakov na domácom vzdelávaní vo veku od 6 do 16 rokov. Z nich má 130 detí diagnostikované špeciálne potreby a desiatky nediagnostikované alebo krátkodobé problémy (duševné zdravie, rozvod rodičov, nediagnostikované, ešte nediagnostikované atď.). Sme najrýchlejšie rastúcou základnou školou na Slovensku.
Sme jedinou legálnou demokratickou základnou školou na Slovensku. Naším cieľom je vzdelávať a formovať našich žiakov na sebavedomých a zodpovedných dospelých pomocou modelu Summerhill. Deti sa najlepšie učia, keď necháme rozkvitnúť ich fantáziu. Našou inšpiráciou sú zahraničné školy ako Summerhill/Sudbury, ktoré takto fungujú už mnoho rokov s veľkým úspechom. Dva základné piliere fungovania našej školy sú sebariadené vzdelávanie a demokratická samospráva. Naša základná škola ponúka žiakom možnosť rozhodovať o väčšine času, ktorý strávia v škole. Samosprávne riadenie školy priamou demokraciou, t.j. každý člen komunity má jeden rovnocenný hlas: každý žiak a každý dospelý zamestnanec. Aktivity sa realizujú vo vekovo zmiešaných skupinách žiakov vo veku od 5 do 16 rokov bez obmedzení, na základe individuálnych preferencií a záujmov. Ponúkame online podporné skupiny špeciálne pre rodičov a online jazykové vzdelávanie a ďalšie aktivity.
Tento typ demokratickej výchovy je na Slovensku zatiaľ neschválený. Náša škola preto funguje s výnimkou, vďaka experimentálnemu overovaniu, ktoré vykonávame pod dohľadom nezávislej univerzity (Pedagogická fakulta Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre).
Experimentálne overovanieCieľom štúdie je overiť uplatniteľnosť demokratického sebariadeného vzdelávania na komplexný rozvoj dieťaťa. Štúdia je plánovaná na roky 2021 – 2030.
Výskumná metodikaTáto štúdia využíva zmiešaný výskumný prístup, ktorý kombinuje kvantitatívne a kvalitatívne výskumné metódy, aby poskytla komplexné pochopenie špecifických aspektov žiakov, ako je akademický výkon, tvorivosť a sociálno-emocionálny vývoj.
HypotézyŽiaci slobodnej demokratickej školy:
- Dosiahnu porovnateľnú úroveň vedomostí (spojených s bežnými predmetmi v škole) ako žiaci bežných škôl.
- Dosiahnu vyššiu úroveň kreativity a divergentného myslenia ako žiaci bežných škôl.
- Dosiahnu vyššiu úroveň emocionálnej inteligencie ako žiaci bežných škôl.
Ďalšie sledované premenné v štúdii:
- Rozvoj komunikačných a sociálno-interakčných kompetencií, asertivity, prezentačných a argumentačných zručností
- Inklúzia, socializácia, sociálna klíma, duševné zdravie a psychická pohoda v škole
- Vplyv demokratickej výchovy na proces učenia, správanie, poruchy pozornosti a aktivity
Predpokladáme, že žiaci našej školy budú mať vyššiu úroveň týchto premenných v porovnaní so žiakmi bežných škôl.
Kvalitatívne dáta- Kvalitatívne štrukturované pozorovanie žiaka
- Študentské portfólia
- Rozhovory so žiakom a rodičom
- Rodičovské správy vrátane multimediálnych častí (video, foto, nahrávky, programy atď.)
- Profesionálne správy (psychidiagnostika, lekári a odborníci rôznych špecializácií)
- Kvalitatívne hodnotenie komunitnej správy a samosprávy
Náš kvalitatívny prístup sa snaží preskúmať základné mechanizmy slobodnej demokratickej výchovy a vzdelávania a určiť, ako jej rôzne zložky uľahčujú rozvoj študentov v kognitívnej, sociálno-emocionálnej a kreatívnej oblasti.
Kvantitatívne dáta- Štandardizované externé evaluačné testy: „Testovanie 9“, Komparo
- Psychodiagnostické testy: Torranceho figurálny test tvorivého myslenia, TEIQue – dotazník črtovej emocionálnej inteligencie
- Anamnestický dotazník
- Dotazník pri registrácii študenta
Podľa našich vedomostí je to prvá štúdia, ktorá sa zameriava na mapovanie vplyvu zahraničného modelu slobodnej demokratickej školy so sebariadeným vzdelávaním (typ Summerhill). Použitie zmiešanej kvalitatívno-kvantitatívnej metodiky, triangulácia pri zbere údajov a analýze dát predstavuje ďalšiu silnú stránku výskumu, pretože toto použitie zaisťuje vyššiu spoľahlivosť údajov a výsledkov.
Žiaci so špeciálnymi výchovnými potrebami budú tiež súčasťou vzorky zahrnutej do štúdie. Výsledky výskumu poskytnú pohľad na to, ako študijný model ovplyvní vzdelávací proces pre túto skupinu žiakov. Týmto spôsobom významne prispejeme k aktualizácii vedomostí v tejto oblasti a ponúkneme závery užitočné pre budovanie inkluzívneho prístupu vo vzdelávaní, ktorý je v súčasnosti potrebný. Berieme do úvahy neurodidaktické a neuropedagogické aspekty vzdelávania, podporujúce učenie kompatibilné s mozgom.
Limity štúdieZvažujeme aj možné obmedzenia štúdie: V priebehu zberu údajov môže dôjsť k fluktuácii respondentov (niektorí zapojení študenti môžu počas štúdia prejsť na inú školu), budeme tieto údaje priebežne čistiť a vylúčime údaje, ktoré nespĺňajú účely štúdie. Plánujeme taktiež použiť nami vytvorené, doteraz nevalidizované, výskumné nástroje (anamnestický dotazník).